Поводът да напиша този пост е следната публикация в biskvitka.net: цък
Тази публикация съдържа художествени фотографии и използването им по какъвто и да е повод(още повече за комерсиални цели) без разрешението на авторите им е престъпление, което се разглежда от Закона за Авторското Право.
Публикувах коментар под статията, в който изразих мнението си по въпроса. За съжаление той не бе взет под внимание от администраторите и беше изтрит. Последното не ме учуди, но останах потресен след като прочетох правилата на сайта. Ето някои от тях:

  1. Забранява се комерсиално използване на материалите от сайта без разрешение на автора на материала.
  2. За всяка фотография или видео има свой автор и собственик, който ние не се явяваме. С поставянето на логото на сайта ние не присвояваме авторските права, а вземаме мерки против кражба. А също така и в качеството на хостинг.
  3. Ако Вие сте автор на материал или знаете кой е автора и той не е отбелязан на материала, моля Ви свържете се с нас на адрес news@biskvitka.net.
  4. На сайта biskvitka.net не се разрешава и не се допуска поместването на материали, които нарушават действащото законодателство, както и материали с порнографско съдържание и насилие.
  5. Всички, които пишат или ще напишат в коментарите си, че крадем от „Фишки“ и подобни глупости, ще бъдат БАН-ати веднага!
  6. Ако Вие не сте съгласни от написаното по-горе – моля Ви, веднага напуснете сайта!

Започвам по ред:

  1. biskvitka.net забранява комерсиалното използване на материалите, публикувани в сайта без да има права върху тях. Интересното в случая е, че сайта е пълен с реклами, което означава че всички публикувани материали се използват за комерсиални цели.
  2. Как е възможно някой, който е откраднал нещо да взема мерки против кражбата му? Подобни мерки се вземат по съвсем различен начин и наличието на надпис biskvitka.net има за цел да прави реклама на сайта, а не да предпазва от кражба. Конкретната статия е озаглавена „Картини за Вашия десктоп 5„. Самото заглавие подтиква потребителите да свалят снимките и да ги използват за лична употреба. Клаузата с хостинга няма да я коментирам. Нелепа е.
  3. Ако случайно видя моя фотография на сайта biskvitka.net(и всеки друг сайт), която е използвана без мое позволение няма да се занимавам с администрацията на сайта. Първата ми работа ще е да заведа дело. Практиката показва, че подобни дела се печелят все по-лесно и обезщетенията не са малки.
  4. Тази точка ми е любима. ВСИЧКИ материали на сайта biskvitka.net нарушават поне един закон(повечето по няколко), но въпреки това се твърди и забранява обратното.
  5. 5 и 6 не заслужават внимание, но подозирам че се появиха след моя коментар. Явно в сайта цари военно-комунистическо положение и пълна цензура.

Изобщо не бих обърнал внимание на материалите в сайта, но публикуването на подобни художествени кадри ме засяга лично, тъй като се занимавам с фотография. Нароиха се твърде много подобни сайтове, които използват неправомерно интелектуалния труд на трети лица и печелят от това. Въпрос на време е в тези сайтове да попадне снимка/друго произведение на български автор, с което евентуалните спорове ще се пренесат в съда…

ПП. Направих няколко шота на снимките и правилата в случай, че изчезнат/бъдат променени. Може да ми потрябват.

Към тази публикация има 40 коментара.

  1. Gravatar MARFI BULGARIA
    02 фев 08
    10:51 AM

    Браво Иване и аз отдавна наблюдавам такава мизерия на техния сайт: http://marfiland.blogspot.com/2008/01/disclaimers-and-aup.html на мен ми блокираха достъпа до сайта им, че съм неудобен.

  2. Gravatar Иван BULGARIA
    02 фев 08
    11:27 AM

    Не се учудвам, че са ти блокирали достъпа.
    Наглостта им минава всякакви граници.

  3. Напълно съм съгласен с коментара. Това не е единственият популярен сайт, който привлича публика с чуждо съдържание. Най-лесно е да гепиш няколко снимки или клипчета, да им добавиш български виц и да трупаш трафик и реклами. Могат поне да споделят трафик като поставят линк към източника на снимките.

  4. Gravatar Иван BULGARIA
    02 фев 08
    11:43 AM

    Често източникът на снимките също ги използва неправомерно. Ако случайно са взети от официален сайт положението е още по-лошо. Така собственикът на творбите ще знае кой е посегнал над тях и ще вземе необходимите мерки. Позволено е използването на творби лицензирани под Creative Commons, но такива фотографии рядко се намират.

  5. Gravatar Кърти BULGARIA
    02 фев 08
    12:36 PM

    Наглото според мен е това, че си слагат воден знак на съответния тапет, а той не е тяхно произведение!

  6. Хора погледнете само секунда нашият сайт (не си правя евтина реклама). Просто погледнете дали и ние падаме към този род сайтове, като споделяме намерени неща от нета и от време на време собствени открития и текстове.Защото хич не ми се ще да се оприличавам с подобни на бисквитки и вафлички. Ние поне нямаме никакво намерение да твърдим каквато и да е собственост или нещо подобно. Особено това със watermark-a е мега смешно. Картини за вашият десктоп, с бисквитка най-отдолу, да си ги гледам всеки ден.
    Твърдо подкрепям темата и ще се постарая никому да не навредим по какъвто и да било начин в следствие на авторско право.

  7. Gravatar Bobo
    02 фев 08
    2:42 PM

    Никой от претендентите за авторски права не плаща „авторски права“ на авторите на фундаментални открития ползвани от всички хора. Все едно да плаща някой на Кирил и Методи че пише на кирилица. Би било нелепо и абсурдно защото всеки който е създал нещо е благодарение и само благодарение на другите. Ако някой иска да прави бизнес със занаятчийските си възможности нека прояви и находчивост да защити и авторството си. Попаднало в общото човешко достояние „интернет“ всяко творение е общодостъпно. По-плодотворните хора са такива дори да не го искат.

  8. Gravatar Иван BULGARIA
    02 фев 08
    3:13 PM

    @Оги Попов: Има материали в сайта ви, които не би трябвало да са там, но сте много далеч от biskvitka.net. Старайте се да споменавате източника на материалите и да не публикувате художествени фотографии.
    Голяма част от съдържанието ви са филмчета от Youtube, разни карикатури, рисунки т.н. Не трябва да ви притесняват. Ако има нещо нередно собственика на правата ще се обърне директно към Youtube(примерно). Аз също имам клипчета от Youtube в сайта.

  9. Вече има (поне един) положителен резултат от дело срещу неправомерно използване на авторски фотографии: кликни тук

  10. Gravatar Иван BULGARIA
    02 фев 08
    3:21 PM

    @Bobo: Много си далеч от истината. Това, че съм публикувал снимки на личния си сайт не ги прави общодостъпни. Във всеки фотографки сайт изрично пише, че снимките са със запазени права. По твоята логика колата ти трябва да е общодостъпна след като се намира на улицата.
    „Фундаменталните открития“ са нещо съесем различно. Вземи почети малко право, че си се оплел като пате в калчища.

  11. Gravatar MARFI BULGARIA
    02 фев 08
    3:23 PM

    Оги, Вие поне не поставяте watermark и не си присвоявате правата над материала.

    Плюс това нямате тъп дисклеймър!! Хехе

    Бобо, не знаеш какво говориш, тук не говорим за патенти и за изобретения, снимка на котка не е изобретение!

    Как да е не ми се обсъжда, да крадеш нещо и да изкарваш пари предлагайки го като свое, като в същото време твърдиш, че не го правиш е абсурдно!

  12. Gravatar Мария GERMANY
    02 фев 08
    3:52 PM

    @Bobo: Нали си гледал онази реклама на известни български творци, снимани без дрехи и с една табела отпред „ПИРАТСВОТО ОГРАБВА“. Ако не си – заповядай..

    На надписа ясно се чете: Кампания за защита на ИНТЕЛЕКТУАЛНАТА СОБСТВЕНОСТ. И понеже в твоя коментар споменаваш нещо за общодостъпност на всяко човешко творение в общочовешкото достояние ИНТЕРНЕТ, бих те попитала дали правиш разлика между това да се насладиш на нещо и да го вземеш за други цели? Разбира се , че в интернет всичко е достъпно, та нали ние всички имаме достъп до всеки свободен сайт… обаче по същата логика и всяка галерия и изложба са свободно достъпни, театър, музей… Те представляват културата на хората, техния вътрешен свят, обогатяват собствените ти възприятия като се докоснеш до тях – визуално! Не е ли същото например да вземеш картина на Моне, да я минеш през някой гнусен ксерокс и да я разпродаваш наляво надясно… или дори безплатно, както в посочения сайт. Като човек на изкуството, идеята някой да ми краде по този начин труда, мислите, творенията буквално ме отвращава! Като видиш нещо красиво се инспирираш, повлияваш, твориш и ти, подтикнат от възбудата, но не го вземаш просто, за да го имаш, че и други хора да го имат – безплатно, така правят хората, които не могат нищо сами да създадат. Купи си картина. За да я имаш ти.

  13. Gravatar solo5 BULGARIA
    02 фев 08
    6:00 PM

    От бисквитка са ми много смешни
    дано по-скоро някой да ги осъди :-)

  14. Gravatar MARFI BULGARIA
    02 фев 08
    6:29 PM

    По-скоро ще осъдят майките и бащите им, че нали знаеш, деца в предучилищна и до 7-ми клас си имат родител/настойник да ги наглежда.

  15. Абе къф дисклеймър, като че милиони развъртаме с едното блогче. Но така като гледам ще се замисля за watermarka. Отсега и аз ще слагам нешо от сорта например: ОтБисквиткаПопарка.нет

    Иначе ми е интересно мнението на бисквитките. Не съм видял досега да е реагирал.Той е много докачлив.

  16. Не мога да разбера толкоз ли е трудно да се следват едни нормални правила? Защо все трябва да има специалисти? Не може ли просто някак си изначално да знаем че трябва да се уважава трудът на другите и да не се правим на ударени. Това не е само Българщина де, има си го навсякъде…

  17. Gravatar Иван BULGARIA
    02 фев 08
    9:34 PM

    Най-хубавото нещо, което може да се случи на фотограф в Щатите е да му откраднат снимката. Обезщетенията са зверки и делата са предварително спечелени. Там много внимават кое от къде вземат.
    Реакция от biskvitka.net не очаквам. Пределно им е ясно на какъв хал са и докъде могат да изкарат така. Трафика е голям, но изключително нетаргетиран. С подобно съдържание трябва да имаш ненормално висока посещаемост, за да изкарваш достатъчно от реклама. Последното носи по-голям риск, тъй като повече хора ще видят крадените неща. Ясно е, че в момента съществуването на подобни сайтове не може да бъде ограничено, но рано или късно това ще се случи.

  18. Gravatar Lora GERMANY
    02 фев 08
    9:43 PM

    Хора погледнете само секунда този сайт. Просто погледнете дали не падат към този род сайтове, като споделят намерени неща от нета и от време на време собствени открития и текстове. Hе са ли бисквитки. Имат намерение да твърдят собственост. Особено това със watermark-a е мега смешно. Картини за вашият десктоп, с бисквитка най-отдолу, да си ги гледам всеки ден.
    Твърдо подкрепям темата зa авторско право!!!!

  19. Gravatar Мария GERMANY
    02 фев 08
    10:46 PM

    Лора, за момент си помислих, че говориш за блога на Иван :)

  20. Gravatar MARFI BULGARIA
    02 фев 08
    10:49 PM

    Без малко и аз :)

  21. Gravatar Шефа
    03 фев 08
    1:03 PM

    Здравейте.
    От 02.02.2008 година сайта biskvitka.net има нов собственик. Същият няма да разреши да се публикуват новини, които са против Законите на България.

  22. Gravatar Шефа
    03 фев 08
    2:01 PM

    … Всички блокирани IP-адреси са отблокирани.

  23. Gravatar MARFI BULGARIA
    03 фев 08
    7:09 PM

    Грешиш Шефе:

    Ваш аккаунт на сайте заблокирован:

    Ваша учетная запись на сайте была заблокирована администратором. При этом были указаны следующие причины:

    Уроду место в жопе, саси хуй сука

    Срок окончания блокировки: Неограничено.

    Это полностью автоматический процесс блокировки и от вас не требуется ничего делать для его ускорения или прекращения.

  24. Gravatar Иван BULGARIA
    03 фев 08
    7:42 PM

    @Шефа: Искрено се зарадвах на това изказване, но останах разочарован, след като отворих biskvitka.net
    Всички материали от 03.02.2008 са идентични с публикуваните преди това и не виждам никаква промяна.
    В biskvitka.net не могат да се публикуват дори материали лицензирани под Creative Commons, тъй като сайта е пълен с реклами…

  25. Gravatar MARFI BULGARIA
    03 фев 08
    8:18 PM

    Да де, това и мене ме дразни но гледам шефа е ОК с него.

    Иначе мисля, че заради това ме баннаха:
    http://marfiland.blogspot.com/2008/01/blog-post_8500.html

  26. Gravatar MARFI BULGARIA
    03 фев 08
    11:50 PM

    Виж какво намерих:

    http://svejo.net/home/link_summary/19462 на снимките е отрязан водния знак, с пейнт…

    Абе нямам думи

  27. Gravatar Шефа
    04 фев 08
    3:16 PM
  28. Gravatar Гюро
    07 фев 08
    9:05 PM

    Изглежда, че линкът е изтрит. Другото, което не мога да намеря са правилата. Може би е уместно да публикуваш вече снимките :) :):):)

  29. Gravatar Мартин
    08 фев 08
    1:13 AM

    Да махнали са правилата:) Иване Браво!

  30. Поздравявам Ви.Аз имах проблем с публикуването на мои статии в интернет списание,както и в популярен вестник.Всеки краде и после парадира,че е автор.Аз твърдо съм решила да заведа дело,защото без мое знание е използван мой материал.

  31. Gravatar Катя
    03 апр 08
    5:35 PM

    Здравейте! Собственик съм на електронен новинарски сайт за Бургас. От няколко месеца разни измислени сайтчета ми копират и текстове на новини и снимки. Моля, дайте ми съвет – какво мога да направя срещу това. Ние сме екип о 4 човека, плащаме за офис, за техника, заплати, осигуровки, данъци, а накрая някой просто copy – paste. И целият ни труд отива по дяволите. А работим здраво и смятам, че сме най-добрите в Бургас.

  32. Gravatar Катя
    03 апр 08
    5:36 PM

    Забравих – сайтът ни е Burgasnews.com. Вижте го, ако ви е интересно Скоро ще станем и портал

  33. Gravatar Иван
    03 апр 08
    9:28 PM

    Не съм се сблъсквал лично с подобен проблем.
    Най-добре е да се обърнете към адвокат, който ще ви посъветва какво да направите.

  34. Gravatar КСК
    21 апр 08
    10:47 AM

    Кажете ми моля ви, имам ли право да използвам нечий материал (статия или снимка), като да речем копирам статията от нечий сайт в моя, но задължително давам обяснение откъде съм го взела + линк към оригиналния сайт?
    Благодаря предварително за отговорите!

  35. Gravatar Иван
    21 апр 08
    1:37 PM

    Имате право ако това е изрично упоменато в сайта, или получите писмено разрешение от автора.

  36. Gravatar BG Legis
    25 май 08
    4:50 PM

    Първо се пита и след това задължително цитира.

  37. Gravatar funcy
    06 юли 08
    11:58 PM

    За да приключите спора с авторството прочетете ЗАПСП(Закон за авторските права и сродните права).Там ще откриете какво означава авторска фотографие и т.н.

    Ето ви и малко теориика, но върху нея също има авторски права, да не се объркате, че аз мога и да ви осъдя и то реално хаха.

    Авторскоправният режим на фотографските произведения и произведенията, създадени по начин, аналогичен на фотографския, е отразен от законодателя в чл.3, ал.1, т.7 от ЗАПСП. В контекста на тази императивна норма до доказване на противното за автор на фотографско произведение се смята лицето, което съхранява оригинала на негативите на филма и/или компютърните файлове, отразяващи авторски филмов материал. За да бъде обаче една фотография годен обект на авторското право, тя трябва да има т.нар художествен характер и да спада към т.нар. художествена фотография или да отразява постижения на изкуството, науката и културата. Под понятието „художествен характер” би следвало да се разбира онова естетическо, пространствено, композиционно и стилистично усещане за дадено произведение на фотографията, което по безспорен начин да го класифицира като произведение на изкуството. В тази категория естествено са включени фотографиите, които имат за предмет документални снимки, отразяващи определени исторически и научни факти и събития, фото журналистиката, модната фотография, снимки на архитектурни обекти, касаещи дизайна и други сфери на науката, пейзажни и портретни снимки, имащи художествен характер, фото колажът. За отлика от до тук изброените бих разграничил например една паспортна снимка, която според мен не би могла да бъде обект на авторско право, поради липса на признака „художественост”, но и поради хипотезата на чл.13 от ЗАПСП. Законодателят е възприел схващането, че авторското право върху произведение на фотографията, представляващо, портретно изображение на друго лице, принадлежи на автора на произведението Но тъй като тези произведения обикновено са създадени в хипотезата на договор за поръчка, то въпреки авторството(чл.42, ал.1 от ЗАПСП), предвид факта, че съществува опасност хипотетично да бъдат накърнени правата на заснетия, които са от категорията на абсолютните субективни права, то с оглед разпространението на един такъв портрет, ЗАПСП предвижда за използването на същия да бъде уговорено споразумение или определени условия между автора и фотографирания. По този начин обикновено заснетия получава собствеността върху вещта – фотографията на която е изобразен, а автора запазва неимущественото право да използва въпросното произведение при негови изложби например или да я разпространява по други, уговорени предварително от страните начини. Това е така, освен ако не става въпрос за споменатата вече, „паспортна снимка”, при която клиента винаги получава собствеността на негатива непосредствено след заплащане на възнаграждението за фотографията, т.е според мен хипотезата на чл.13 ЗАПСП не визира този случай, а „художествената фотография” и портрет.

  38. Gravatar funcy
    07 юли 08
    12:01 AM

    Ето още малко за използването на фотографии и бъдете послушни, за да не се вижзаме в съда :)

    Що се отнася да използването на фотографски произведения, ако те не са създадени в хипотезата на чл.41 ЗАПСП, то важи общото правило на чл.19 от ЗАПСП: авторът има право на възнаграждение за всеки вид използване на произведението и за всяко поредно използване на същия вид. В тази категория влиза и публичното показване на произведение, създадено по фотографски или аналогичен на него начин. Тук се имат предвид различните видове изложби и експозиции на публични места. Именно публични, защото закачването на снимки в помещения, недостъпни за неограничен кръг лица, не попада в приложното поле на тази хипотеза. Под използване се разбира и разпространение на оригинала или екземпляри от произведението сред неограничен брой лица. Параграф 2, т.4 от преходните и заключителни разпоредби на ЗАПСП, уточнява, че разпространението може да се изрази в продажба, замяна, дарение, даване под наем или в заем, както и предложение за продажба или даване под наем на оригинали или екземпляри от произведението. Понякога практиката показва, че даден фотограф може да е автор на дадено произведение, но да не може да го използва – авторът може да има негативите, но това не му дава автоматично правото да ги използва, публикува или да ги продава. Например някой може да снима национален паметник, чуждо произведение на науката и културата и да не може да го използва например в календар или за продажба. Подобни правила както вече бе отбелязано се отнасят и до снимането на хора. В тези конкретни случаи се налага за всяко комерсиално използване да се сключва определен авторскоправен договор, с който да се отстъпи ползването на съответните авторски права или пък да се прехвърлят само вещни права – върху самата снимка като вещ.
    Комерсиалното използване за търговски цели не е единственият критерии, който да стои в основата на незаконното използване на дадено произведение на фотографията. Дори има случаи, в които даденият автор да се е съгласил да не получава възнаграждение за неговата фотография, например на базата на неговите убеждения, но това не означава, че едно евентуално незаконно разпространение в други хипотези не може да доведе до увреждане на качеството и естетическото послание на оригиналната фотография, което деяние само по себе си представлява нарушение на неговите авторскоправни правомощия.
    Свободно използване на фотографски произведения – това може да се случи само при няколко хипотези, подробно описани в ЗАПСП. Първо – могат да бъдат използвани части от публикувани фотографии или неголям брой малки фотографии в други произведения в обем, необходим за анализ, коментар или други вид научно изследване(чл.23, ал.1, т.2 ЗАПСП). Законодателят изрично е предвидил с оглед закрилата правата на втора, такова използване да е допустимо само за научни и образователни цели, при посочване на източника и името на автора и при условие, че не се засяга нормалното използване на произведението, нито пък се увреждат неоправдано законните интереси на авторите. Пример за това може да бъде снимка, която е използвана в дисертационен научен труд или монография или пък, когато тя служи за обект, чрез който се илюстрира дадено културно или обществено събитие, научен опит или чиито обект са други произведения на изкуството(снимка на картина на известен художник). Последният пример частично касае хипотезата и на чл.23, ал.1, т.4 от ЗАПСП, в която е отбелязано, че свободното използване на фотография е допустимо, когато тя е предмет на възпроизвеждане по фотографски начин на произведения, свързани с актуално събитие, за да бъде използвано това произведение от средствата за масово осведомяване в ограничен обем, оправдан от целите на информацията. Предвидена е и възможност за възпроизвеждане по репрогафски или друг аналогичен на него начин на части от фотографии от учебни и образователни заведения и тяхното използване с учебна цел – т.е използване на снимки в научни издания, учебници и списания, но в ограничен обем, касаещ целите на образованието(чл.23, ал.1, т.7 ЗАПСП). Сходна уредба е и тази на чл.23, ал.1, т.9 от ЗАПСП, предвиждаща възпроизвеждането на вече публикувани фотографии чрез репрографски начин или пък фотографирането на други произведения(или използване на друг аналогичен на фотографския начин) от обществените библиотеки, документационните центрове, научни институти, при условие, че всичко това се извършва за научни цели или с цел съхраняване на произведението и екземплярите не се разпространяват извън рамките на организацията, извършила възпроизвеждането. Тук е мястото да спомена и за възможността за свободно копиране за лично ползване на фотографии, което е отразено в чл.25 от ЗАПСП. Безспорно всеки може да изготви копие от вече публикувано фотографско произведение(например в интернет) без заплащане на възнаграждение и без съгласието на автора, но само ако то няма за цел комерсиално използване и разпространение публично, а осъществява рамката на личните нужди – примерно да си направите фотографски постер за украса в къщи(офиса и т.н) или пък например да колекционирате художествени фотографии на известни фотографи.

  39. Gravatar etinkata
    08 юни 11
    12:28 PM

    Аз също имам какво да кажа по въпроса!

  40. Gravatar etinkata
    08 юни 11
    12:38 PM

    Погледнете разказите на един бивш редактор в блога ми – etinkata.blogspot.com и ще разберете още за бисквитка.нет


Spreadfirefox Affiliate Button

Писането на кирилица е задължително. Коментарите се задържат за одобрение.